Rowery typu MTB (ang. Mountain Terrain Bike) czy ATB (ang. All Terrain Bike) czyli popularne górale to rowery przeznaczone do jazdy w zróżnicowanych warunkach.
Rowery górskie, jak wskazuje nazwa zostały stworzone do przemierzania górskich szlaków i sprawdzą się na różnym terenie, także przy ostrzejszych podjazdach i zjazdach. Obecnie w grupie tej wyróżnimy wiele rodzajów rowerów przeznaczonych do różnych form rowerowej turystyki górskiej ( np. enduro) czy dyscyplin sportowych, takich jak DH (down heel), FR (freeride) czy XC (crosscountry).
Specyfika rowerów MTB
Charakterystyczną cechą roweru górskiego są szerokie (nawet do 2,3”) koła o średnicy 26” i grubej oponie z głębokim, klockowym bieżnikiem. Całą konstrukcja MTB musi być solidna, ale lekka; z dość wysoko umiejscowionym supportem i opadającą górną rurą ramy. Nisko osadzona kierownica wymusza pochyloną, wyciągniętą sylwetkę, a jej prosta linia zapewnia utrzymanie kontroli nawet na wybojach.
Na kierownicy zazwyczaj montowane są rogi umożliwiające zmianę pozycji i efektywne przenoszenie ciężaru ciała na podjazdach. Możliwość pokonywania tras o różnej nawierzchni i nachyleniu daje także duża liczba przerzutek – nawet do 32 biegów oraz solidne hamulce – v-break czy tarczowe.
Amortyzacja w rowerach górskich
Przy terenowej jeździe rodzaj amortyzacji znacząco przekłada się na komfort i bezpieczeństwo rowerzysty. Zdarzają się sztywne rowery górskie, których amortyzacja bazuje jedynie na grubych oponach i ugięciu ramy, jednak zazwyczaj stosuje się w nich różne rodzaje zawieszenia. Pod tym względem można je podzielić na hardtail, softtail i full suspention.
Pierwszy rodzaj, najbardziej popularny posiada amortyzator widelca przedniego, co pozwala swobodnie pokonywać mniejsze przeszkody i zmniejsza obciążenie rąk przez wstrząsy kierownicy. MTB typu softtail będzie miał także minimalną amortyzację z tyłu. Ostatni typ, tzw. full, czyli rower wyposażony w pełne amortyzatory zarówno w widelcu, jak i z tyłu. W tylnej amortyzacji wykorzystuje się bardzo różnorodne rozwiązania techniczne. Taki system zapewnia jeszcze większy kontakt roweru z nierównym, wyboistym podłożem, ale nieco gorzej sprawdza się na podjazdach.
Rowery górskie to obecnie bardzo szeroka kategoria sprzętu zróżnicowanego pod względem rozwiązań technicznych i specyficznego zastosowania. Wspólnym mianownikiem dla tych wariantów jest dynamiczna jazda w zróżnicowanym terenie.
Kliknij tu i sprawdź, jakie rowery górskie kupisz w naszym sklepie