Ostre koło, z ang. fixed gear, czyli w potocznie fixie, ostre, OK, to najprostsza konstrukcyjnie forma roweru bez wolnobiegu.
Ostre koło to określenie stosowane zarówno do samego mechanizmu, jak i rowerów na nim opartych. Podstawową zasadą ostrego koła jest brak wolnobiegu i przerzutek – sztywne połączenie zębatki na korbie z tą na tylnej piaście. Fixe ma tylko jeden bieg, a jazda powoduje ciągły obrót pedałów. Taki mechanizm był kiedyś stosowany w rowerkach dziecięcych, a wywodzi się z rowerów torowych. Dziś coraz bardziej popularny wśród rowerzystów, którzy potrzebują sprawnie przemieszczać się po zatłoczonych metropoliach.
Zalety ostrego koła
Ostre koło ma renomę niezawodnego. Zawdzięcza to prostocie budowy – najprostszy osprzęt, brak przerzutek i zbędnych akcesoriów sprawiają, że fixie jest mało awaryjny i łatwy w utrzymaniu.
Ostre koło konstrukcyjnie przypomina rower szosowy – zbudowane jest na bazie lekkiej, zwartej ramy, zazwyczaj jest ona niemal pozbawione osprzętu, typu błotniki czy przednie hamulce. System ostrego koła wymaga od rowerzysty ciągłego pedałowania, ale dzięki niemu może on na swoim „ostrym” zrobić stójkę (stanąć na rowerze w miejscu, nie schodząc z niego) czy jechać do tyłu.
Budowa roweru typu ostre koło
Ostre koło, wywodzące się od rowerów torowych i szosowych, zazwyczaj ma wzorowaną na nich klasyczną, sztywną i lekką ramę. Kierownica może mieć formę baranka stosowanego w kolarzówkach, ale w miejskich fixie jest często prosta i skrócona.
Najważniejszym elementem OK, jak i każdego roweru jest suport – obecnie coraz częściej stosowane są tu systemy typu hollowtech czy hollowtech II. Charakter jazdy determinuje przełożenie zastosowane w układzie jezdnym, czyli stosunek wielkości (ilości zębów) do zastosowanych zębatek. Standardowy układ to 2,8, ale dobór ratio to indywidualna sprawa – dzięki niemu można regulować łatwość pedałowania czy możliwość osiągania większych prędkości.
Fixie bazuje na kołach 28-calowych z cienkimi oponami dla zmniejszenia oporu. W ostrym kole ważny jest też dobór pedałów, które muszą trzymać się stopy: mogą posiadać zwykłe paski, strapy lub znany z szosówek system SPD.
Mimo prostoty, konstrukcja ostrego koła pozwala przez odpowiedni dobór komponentów dopasować jednoślad do budowy, preferencji, techniki jazdy i umiejętności rowerzysty.
Kliknij tu i sprawdź, jakie rowery typu ostre koło i single speed kupisz w naszym sklepie