Każdy mniej lub bardziej doświadczony rowerzysta doskonale wie, jak ważny jest stan techniczny opon rowerowych. Ich nadmierne zużycie czy uszkodzenia to pierwszy krok do obniżenia nie tylko komfortu jazdy, ale przede wszystkim – poziomu bezpieczeństwa. Kiedy należy więc je wymienić? Sprawdź 6 oznak, które na to wskazują.

bieżnik opony rowerowej

Ile wytrzymują opony rowerowe?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi – jest to kwestia indywidualna. Na żywotność opon rowerowych wpływa wiele czynników. Wśród najważniejszych musimy wymienić zarówno ich stan techniczny, jak i wiek. Nie zapominamy jednak o innych, równie istotnych, takich jak np. sposób przechowywania czy waga rowerzysty.

Co ciekawe, szacuje się, że osoby jeżdżące “od święta” mogą cieszyć się sprawnym ogumieniem przez 3-4, a nawet 6-7 sezonów. Bardziej aktywni rowerzyści, którzy każdego dnia przemierzają do 30 km, powinni jednak rozważyć wymianę opon co najmniej raz na dwa lata. Jeśli jednak zaliczasz się do grupy intensywnie trenujących kolarzy – półprofesjonalnie lub profesjonalnie – pokonujących codziennie dalekie dystanse, musisz przygotować się na wymianę opon w rowerze nawet co sezon.

rower w trasie - zbliżenie na bieżnik

Dokładne określenie trwałości opon rowerowych jest niemal niemożliwe. Powód? Różnią się one znacznie w zależności od przeznaczenia – inne cechy mają modele szosowe, a inne opony do jazdy enduro. Najmniej trwałe są lekkie, wyczynowe opony szosowe, które ze względu na swoją specyficzną budowę wytrzymują często jedynie 2000-3000 km. Z kolei opony przeznaczone do rekreacyjnej jazdy mogą Ci posłużyć przez 3000 do nawet 5500 km. Największą trwałością wyróżniają się się modele turystyczne – w ich przypadku możesz osiągnąć przebieg sięgający rzędu 7000 km.

Kiedy wymienić opony w rowerze?

To zależy. Kluczem do sukcesu jest regularne sprawdzanie stanu technicznego ogumienia. Jeśli podczas rutynowej kontroli zauważysz jedną z poniższych oznak, może to być dla Ciebie jasny sygnał, że czas na pachnące nowością opony rowerowe.

mężczyzna sprawdza stan opony

1. Widoczne spękania lub rozwarstwienia

Musisz wiedzieć, że wiek opony rowerowej ma ogromne znaczenie dla utrzymania jej dobrego stanu technicznego. Co więcej, nawet, jeśli nie była ona intensywnie eksploatowana, z czasem guma zmienia swoje właściwości. Mieszanka z wytrzymałej i elastycznej staje się bardziej krucha i sztywna, a co za tym idzie, podatna na uszkodzenia mechaniczne. Jakie są tego objawy? Najczęściej można zauważyć pęknięcia na bokach lub bieżniku opony. Do tego często dochodzi rozwarstwianie się mieszanki, co nie zwiastuje niczego dobrego. 

Co ważne, w grę wchodzi nie tylko sam wiek opony, ale też jej długie przechowywanie w nieodpowiednich warunkach. Ekspozycja na mróz czy intensywne słońce, nie pomaga w zachowaniu jej pierwotnych właściwości.

2. Starty bieżnik lub jego całkowity brak

Opony samochodowe w przynajmniej jednym aspekcie mają przewagę nad rowerowymi – najczęściej wyposażone są we wskaźnik zużycia bieżnika. Bieżnik jest szczególnie ważny i zdecydowanie bardziej urozmaicony w przypadku modeli górskich MTB czy też turystycznych, gdzie ułatwia jazdę po wymagającym terenie. Co prawda w rowerach trekkingowych można zauważyć wspomniany wskaźnik z włoskami zużycia na bocznej ściance, jednak nie jest to reguła.

Musisz wiedzieć, że zużycie bieżnika to naturalny, stopniowo postępujący proces, którego nie da się uniknąć. Jednak niezwykle ważne jest to, aby wymienić oponę w momencie, gdy zauważysz, że jest on mocno starty bądź też po prostu już go nie ma. Gładka opona przekłada się na mniejszą przyczepność do podłoża, co ma niebagatelne znaczenie – zwłaszcza podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Nietrudno wtedy o upadek i groźną kontuzję.

3. Przebicia i wybrzuszenia

Wybrzuszenia i deformacje opony rowerowej, szczególnie po uderzeniu w krawężnik lub inną przeszkodę, powinny stanowić dla Ciebie poważny sygnał ostrzegawczy. Podobne uszkodzenia bardzo często wskazują na naruszenie integralności oplotu (kordu), czyli  wewnętrznej struktury wzmacniającej oponę rowerową. Naruszenie oplotu powoduje, że powietrze z wnętrza opony „rozpycha” zewnętrzną gumę, a co za tym idzie, tworzy się pęcherzyk.

Pamiętaj jednak o tym, że do uszkodzenia oplotu i powstania wybrzuszenia może dojść nie tylko w wyniku wjechania na krawężnik lub dziurę w jezdni. Dzieje się tak często przez jazdę ze zbyt niskim ciśnieniem w oponie, bądź też wadę fabryczną opony. Co więcej – usterki nie da się naprawić, dlatego konieczna jest wymiana na nowy model.

4. Nierównomierne zużycie bieżnika

Wspominaliśmy już od całkowitym lub mocnym zużyciu bieżnika, jednak nierównomierne również jest mocnym argumentem przemawiającym za wymianą opony rowerowej. W wielu przypadkach jest to konsekwencja złego ustawienia geometrii kół. 

Ponadto jeśli bieżnik nadmierne zużywa się na krawędziach opony, może to być jednoznaczny sygnał, że masz do czynienia ze zbyt niskim ciśnieniem. Natomiast gdy jest ono zbyt wysokie, może doprowadzić do zużycia się bieżnika w środkowej części ogumienia. Do tego dochodzi brak stabilności, co stanowi zagrożenie dla Twojego bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

5. Trudności z utrzymaniem ciśnienia

Utrata ciśnienia w dętce rowerowej, mimo braku widocznych uszkodzeń, może wynikać z kilku przyczyn – szczególnie w przypadku systemów bezdętkowych (tubeless).

W oponach bezdętkowych powietrze może uchodzić przez mikroskopijne pory w gumie. Aby zapewnić szczelność, stosuje się wypełniający je uszczelniacz (tzw. mleczko). 

Nieszczelności mogą również występować w okolicach zaworu – kiedy nie jest on odpowiednio dokręcony lub uszczelka nie przylega prawidłowo do obręczy. 

6. Opona ma więcej niż 5 lat

Jeśli nie pamiętasz, kiedy ostatni raz wymieniałeś opony w swoim rowerze, to najprawdopodobniej jest to idealny czas na to, aby to zrobić. Pamiętaj o tym, że ogumienie nawet bez widocznych śladów zużycia, z czasem traci swoje właściwości. Mieszanka gumowa parcieje i staje się sztywna. Nie bez powodu producenci zalecają, aby wymieniać oponę po 5 latach od zakupu.

zbliżenie na oponę rowerowa do roweru miejskiego
Jeśli zauważyłeś u siebie choć jeden z tych objawów – nie zwlekaj z wymianą opon. To kwestia Twojego bezpieczeństwa i komfortu jazdy, zwłaszcza na warszawskich trasach, gdzie nierówności czy krawężniki potrafią dać o sobie znać. A jeśli potrzebujesz pomocy przy doborze nowych opon lub montażu – zajrzyj do nas. Na miejscu podpowiemy, co najlepiej sprawdzi się w Twoim rowerze.